سه شنبه 30 مهر 1398 | Tuesday 22 October 2019

 

مدیریت چیست؟

مدیر کیست؟

طبقه بندی وظایف مدیر در یک سازمان غیردولتی و مردم نهاد

در ادامه به معرفی نکاتی برجسته در خصوص برنامه‌ریزی استراتژیک می‌پردازیم؛ آنچه مهم می‌نماید درک جنبه‌های مختلف، در پروسه‌‌ی برنامه‌ریزی توسط مدیران ارشد و همچنین سایر اعضای تیم مدیریت است:

چشم انداز[1]؛ تصویری است که اعضای سازمان در مورد چگونگی کارکرد سازمان دارند.

مأموریت[2]؛ هدف کلی که یک سازمان، بر طبق آن عمل می‌کند.


ارزش‌ها[3]؛ اولویت‌های وجودی در ماهیت و روح سازمان هستند که باید فعالیت‌های خود را بر این اساس انجام دهند. این ارزش‌ها شخصیت یا فرهنگ سازمان را تشکیل می‌دهند.

اهداف استراتژیک[4]؛ اعضای سازمان باید اهداف استراتژیک خود را برای دست‌یابی به مأموریت سازمان به کار گیرند.

استراتژی‌ها[5]؛ رویکردها و روش‌های مختلفی است که سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.
برنامه اقدام (برنامه‌های عملی/ پروژه)[6]؛ از طریق برنامه‌های عملیاتی یا پروژه‌ها فعالیت‌ها را شناسایی و مسئولیت‌ها را اختصاص می‌دهند.

 

شکل 1-پروسه­ ی برنامه­ ریزی توسط مدیران


اگر مدیران در مورد تمام جنبه‌های مدیریتی سازمان روشن رفتار نکنند، قادر به رهبری اعضا نخواهند بود و در نتیجه، اهداف سازمان برآورده نشده و اعضا و افراد مرتبط با سازمان، ناامید خواهند شد.

یک سازمان اجتماع محور چیست


سازمان اجتماع محور، یک سازمان در سطح محلی است که خدمات اجتماعی را فراهم می‌کند. در واقع سازمانی غیر انتفاعی است که فعالیت‌های آن بر اساس تلاش‌های داوطلبانه استوار است.  این بدین معنی است که سازمان اجتماع محور‌ها  به شدت بر پایه‌‌ی مشارکت  داوطلبانه (جهت انجام کار و حمایت مادی و فیزیکی) استوار هستند.

                                    
 ویژگی ها و خصوصیات سازمان اجتماع محور
سازمانی غیر انتفاعی است؛
به کمک­های داوطلبانه متکی است؛
در سطح محلی عمل می­کند؛
خدمات­گرا [7]است؛

مدیریت[8] چیست


اصطلاح مدیریت تفسیرهای متفاوتی دارد. در معنای کلاسیک، مدیریت شامل مجموعه‌ای از  وظایف است مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها؛ همچنین می‌تواند شامل گروهی از افراد درگیر در این فعالیت‌ها باشد.

مدیریت بر مهارت‌های رهبری تمرکز دارد، مانند ایجاد دید سازمانی و اهداف آن، برقراری ارتباط میان آنها و هدایت دیگر اعضا برای رسیدن به آن.

بنابراین، به نظر می‌رسد، رهبری باید تقویت‌کننده‌‌ی حس مشارکت و توانمند‌سازی برای اطمینان از اجرایی شدن دیدگاه‌ها و اهداف باشد.

مدیریت همچنین می‌تواند به عنوان مفهومی گروهی درک شود، بدین­معنی­که، افراد، مسئول تصمیم‌‌گیری در یک سازمان خواهند بود.

در یک سازمان غیر انتفاعی مدیریت می‌تواند در قالب اعضای هیئت مدیره، مدیر اجرایی و یا مدیران برنامه، شناسایی شود.

انواع­­­ مدیران
مدیران برتر؛ کسانی هستند که می‌توانند سیاست سازمان را تفسیر کنند؛

مدیران میانی[9] ؛ مسئول اجرای سیاست هستند و در نهایت؛

مدیران خط اول؛ آنهایی هستند که هدایت و اداره‌‌ی معمول امور را بر عهده دارند.

ماموریت و وظایف یک مدیر چیست

 
وظایف یک مدیر عبارت است از:

 

برنامه‌ریزی[10]

 که خود شامل شناسایی: اهداف؛ مقاصد واقعگرایانه؛ روش‌ها؛ منابع مورد نیاز برای انجام و اجرایی کردن­ روش؛ مسئولیت‌ها و تاریخ و ‌‌زمان‌بندی برای تکمیل وظایف است.

سازماندهی منابع[11]

تخصیص و صرف حداقل منابع برای رسیدن به حداکثر اثربخشی، اهداف تعیین شده را تضمین می‌کند. سازماندهی منابع از حیاتی‌‌‌‌ترین وظایف مدیریتی است، چرا که دیگر عملکردها و وظایف مدیریتی بدون تخصیص حداقل منابع، قابل جایابی نمی‌باشد. منظور از منابع تنها منابع مالی نیست، بلکه طیف گسترده‌ای از منابع (نیروی انسانی، مکان، فضا و زمان و ...) را شامل می‌شود.

رهبری[12]

رهبر مسیر را برای افراد و گروه‌ها و سازمان مشخص می‌کند.

یک رهبر باید بتواند بر دیگران تاثیر بگذارد و برای رسیدن به اهداف سازمان الهام‌بخش باشد.

توانایی رهبری جنبه‌ای پر اهمیت در مدیریت است. با این حال، شما ممکن است برخی از مدیران خوب را بیابید که ممکن است قادر به الهام بخشیدن به دیگران نباشند، اما افرادی هستند که در کمک به اعضای تیم خود برای رسیدن به اهداف و نتایج موفق هستند. حتی بعضی از رهبران ممکن است مدیران خوبی نباشند. آنچه مهم است؛ این است که، بتوان چگونگی برقراری تعادل بین این دو جنبه را پیدا کرد. برای رسیدن به این تعادل، برای همه مدیران مهم است به طور مداوم مهارت‌های خود را بهبود بخشند. همه‌‌ی افراد، از جمله مدیران، برای رسیدن به عملکرد بهتر در سازمان نیازمند آموزش مدون و پیوسته هستند.

کنترل و هماهنگی[13]

مدیر باید اطمینان حاصل کند که تمام سیستم‌های سازمانی، فرایندها و ساختارها، تحت کنترل است به طوری که اهداف را می‌توان برآورده کرد.

 

 

شکل 2- وظایف مدیر


مهارت های مدیریت

پیشتر بیان شد، مدیریت یک روند آگاهانه است مدیران همیشه باید در ذهن «تصویر بزرگ» سازمان را داشته باشند
همچنین نیازهای بخش‌های مختلف سازمان، پروژه‌ها و برنامه‌ها، و روند کسب و کار را رصد کنند تا سازمان از اهداف تعیین شده دور نگردد.

مدیران باید نسبت به مهارت‌هایی که دارند، و نقاط قوت و ضعف خود آگاهی داشته باشند؛ آیا نیازمند ارتقاء مهارت‌های مدیریتی خود هستند؟ آیا مهارت‌های مدیریتی که کسب کرده اند تاثیری مثبت بر روند بهبود توانایی مدیریتی آنان داشته­است؟
اگر شما مسئولیت مدیریتی خود در سازمان را به جد، پیگیری می‌کنید، روزنامه بخوانید، به وب‌سایت‌ها سری بزنید، مجلات و کتاب‌های منتشر شده را فراموش نکنید، سالانه صدها عنوان در حوزه‌‌ی مدیریت انتشار می‌یابد، اطلاعات مدیریتی خود را ‌‌به‌روز نگه دارید. با مطالعه‌‌ی نشریاتی که به منظور هدایت مدیران انتشار یافته اند، مهارت‌ها و توانایی‌های­خودرابهبودبخشید.
 حل مسئله و تصمیم سازی

بخش مهمی از وظایف مدیران، حل مشکلات و تصمیم‌‌گیری است. عمده‌‌ی مسائل را می‌توان به شیوه و مراحل پیش رو حل و فصل کرد. این گام‌ها عبارتند از:

 

تعریف مساله (مشکل)

 مشکل را تعریف کنید باید دقیقا بدانید مشکل چیست؟ اگر به نظر می‌رسد پیچیده است، سعی کنید مساله را به عناصر کوچکتر بشکنید تا به تعریفی روشن از مساله برسید و چه مشکلات و مسائلی موجب ‌‌بروز این مشکل شده اند.

 

[1] Vision

[2] Mission

[3] Values

[4] Strategic Goals

[5] Strategies

[6] Action Plans

[7] Service Oriented

[8] Management

[9] Middle Managers

[10] Planning

[11] Organizing Resources

[12] Leading

[13] Controlling and Coordinating

منابع:

- COMMUNITY-BASED ORGANISATION MANAGEMENT, Marta Chechetto-Salles and Yvette Geyer 2006.

- COMMUNITY BASED ORGANIZATIONS AND RURAL DEVELOPMENT, V. Divyathejomurthy, Journal of International Research of India, ISSN 2454-8707, VOLUME-II,ISSUE-III,  NOV-2016.

Template Design:Dima Group